De
Interactieve Cultuurstad

Weert

Multimedia Storytelling – Concept – Augmented Reality

In 2017 presenteert wethouder G. Gabriels de Routeplanner Cultuur, een nieuw cultuurbeleid dat ruimte gaf voor culturele initiatieven in de openbare ruimte. Hiermee wil Weert het imago van winkelstad naar cultuur verblijfstad veranderen. 

VRAAG

Door het uitgeven van Routeplanner Cultuur creëerde Gemeente Weert een nieuwe route voor de stad met de bedoeling cultuur in de openbare ruimte zichtbaar te maken en cultuur toerisme te stimuleren. Aan het einde van de beleidsperiode (2020) waren er veel initiatieven maar had dit weinig impact. In overleg met de Gemeente Weert besloot ik te onderzoeken waarom dit nieuwe beleid niet het gewenste effect gaf en een oplossing te beiden. Hoe kan Weert, door cultuur via digitale media zichtbaar te maken, de transitie van winkelstad tot cultuur verblijfstad realiseren? Het antwoord hierop ontwikkelde zich tot een unieke invulling van de Customer Journey met daarin centraal een (city-)concept en bijbehorend communciatiebeleid waarin interactieve elementen de ‘onzichtbare’ cultuur zichtbaar maken met behulp van Augmented Reality en storytelling. 

AANPAK

Ieder project begint met een onderzoek die de basis gaat vormen van het ontwerp.

Vervolgens is een ontwerpfase gestart waarin gezocht werd naar mogelijke oplossingsrichtingen. Hieruit kwam een ruw concept als de potentiele invulling. Dat is vervolgens getest bij diverse mensen uit de doelgroep en de Gemeente Weert om zo goed mogelijk aan te sluiten op de wensen en de behoeftes van de belanghebbende partijen.

Op het moment dat het uiteindelijk concept vast stond zijn schetsen omgezet tot ontwerpen en verder gevormd naar een functioneel prototype dat meerdere malen getest is bij de doelgroep. Het eindresultaat is het concept de Interactieve Cultuurstad met daarin een aantal werkende prototypes die in de basis van het concept staan.

TOEGEPASTE DISCIPLINES

Augmented Reality – Design – Fotografie – (City-)Marketing – Interaction Design – 3D Print – Prototyping

Ontdek de stad en cultuur.

Bezoekers van de stad zullen een route kunnen lopen en op diverse plekken antieke lijsten tegenkomen. Op die lijsten staan unieke Q.R. codes met daarnaast een kort verhaal over een cultureel onderwerp van Weert. Door je smartphone camera erop te richten wordt een onzichtbaar kunstwerk, gebaseerd op dat verhaal zichtbaar. De kunstwerken zijn ze geanimeerd en interactief. Bij officiële implementatie van dit project is het de bedoeling dat de kunstwerken door de lokale creatives gemaakt worden om ook deze groep zichtbaarheid te geven.

Culturele diepgang.

De kunstwerken zijn opgebouwd in meerdere lagen om een diepte effect te creëren wat de artworks interessanter maakt om van diverse hoeken te bekijken. Misschien vind je wel verborgen teksten en andere elementen…

Een interactief aandenken of liever korting?

De route eindigt bij het stadsmuseum, midden in de stad. Daar kunnen bezoekers die de uitdaging aan willen gaan mee doen aan een korte kennis test over de ontdekte kunstwerken en bijbehorende de culturele verhalen.  Winnaars ontvangen een interactieve Cultuur Token als beloning. Deze token kan een cultureel aspect van Weert oproepen via de Q.R. op de achterzijde. Zo neem je een stukje van de lokale cultuur mee naar huis. Maar bezoekers kunnen deze interactieve souvenir ook inwisselen voor korting bij de lokale winkeliers. Wat kies jij?

Artworks

Voor het werkend prototype zijn drie kunstwerken gemaakt op basis van 3 cultuur verhalen. Als het project door de Gemeente Weert wordt gerealiseerd dan word de samenwerking met lokale kunstenaars en creatives opgezocht om de artworks te maken. De naam van de maker zal bij het cultuur verhaal vermeldt worden, net als in een museum. Op deze manier willen wij zichtbaarheid creëren voor deze groep cultuurvormers.

ANTJE VAN DE STATIE

Al eeuwen komen reizigers via Weert het zuiden van het land binnen. Maria Hubertina Hendrix ook wel bekend als Antje van de statie (dialect voor: van het station) heeft deze entree legendarisch gemaakt. Toen Antje in 1911 de restauratie van het treinstation overnam werd ze ondernemer. Ze bedacht het Weerter vlaai-tje, een lekker, klein en handzaam vlaatje uit de oven, makkelijk voor onderweg. Met een dienblad, een grote stapel vlaai-tjes en een warme vrolijke uitstral- ing liep ze op het perron en maakte ze indruk op de treinreizigers. Ze werd bekend in het gehele het land en zelfs in het buitenland. Antje zette hiermee gastvrij Weert en de Weerter vlaai (en andere streekproducten) op de kaart.

DE ROGSTAEKERS LEGENDE

Rogstaekers is de bijnaam voor de inwoners van Weert tijdens de Carnavalsdagen en tevens de naam van de grootste carnavalsvereniging uit Weert. In het jaar 1653 verloor een voerman in het gehucht Laar een rog. De inwoners van Weert hadden nog nooit zo’n hels beest gezien; met zijn valse ogen en pijlstaart werd de rog voor de duivel aangezien. Op allerlei manieren werden de inwoners van Weert gewaarschuwd: Hendrik de Vos reed met een toeter aan zijn mond op een os door de stad en de klokken werden geluid. Ook de schutterij werd gealarmeerd. Sommige vrouwen moedigden hun mannen aan de strijd aan te gaan, andere ontmoedigden hun man juist. De dapperste van allen was een zekere Jan, zoon van de herbergier. Toen hij zijn riek in het beest stak werd hij de eerste en enige echte rogsteker. De voerman keerde inmiddels terug naar de plaats des onheils, waar hij de Weertenaren hartelijk uitlachte. Vanaf dat moment werden de Weertenaren spottend “Rogstaekers” genoemd. Tot het einde van de negentiende eeuw bleef dit een spotnaam maar met het oprichten van de carnavalsvereniging met dezelfde naam in 1927 dragen de Weertenaren deze naam met trots.

DE KOLDERGALLERIJ

In Cafe van Zelst (nu Harmonie) kwamen dwarse geesten bij elkaar. Samen bekritiseerde zij Weert voor het gebrek aan zelfspot en naar mekaar. Een grote ophef ontstond door het feit dat het plaatselijke gezag aan de schandpaal werd genageld door een zootje kunstenaars zonder smaak. Zie je wel, het idee was raak. De burgemeester was zo diep beledigd, dat hij ter plekke verordonneerde dat er in Weert nooit meer over kunst mocht worden gesproken en zijn opvolgers hebben zich daar stipt aan gehouden. Zelfs de Rogs- taekers (carnavalsgroep) verklaarde de Koldergallereej tot verboden gebied. Aan Ton Mathijsen valt de eer te beurt dat hij de kunstenaars met gratis drank naar ’t Swaentje aan de Oelemarkt lokte en hen zo een vaste plek gaf om hun tegendraadse stem te laten horen. Onder die ideale omstandigheden konden mensen zoals Jan Tullemans en vele anderen de “Koldergal- lereej” laten uitgroeien tot een bijzonder fenomeen, dat een unieke plek inneemt in de carnavalscultuur.

Concept schetsen

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google